"Luruskan
saf" Imam melaungkan suaranya lewat corong mikrofon.Aku masuk ke dalam
saf untuk bersolat.Kurapatkan badanku ke ahli jemaah di sebelah
kananku.Jemaah di sebelah kiriku agak jauh dan ada ruang kosong di
antaraku dengannya.Aku menariknya dengan lembut untuk mendekatiku.Dia
bergerak sedikit,tapi masih belum rapat.Aku menariknya lagi."Rapatkan
saf kak" aku berkata dengan baik.Imam mengangkat takbir.Masih ada ruang
di antara aku dengannya.Sedih...Aku tak mampu berkata lebih dari itu.Aku
jarang ke masjid ini.Walaupun di perkampunganku.Tentu aku kelihatan
seperti orang luar yang masuk kampung orang lain.Aku mengangkat
takbir.Semoga aku boleh kyusuk walaupun sebenarnya hatiku terganggu
dengan keadaan itu.
Fenomena saf renggang
Satu
keadaan yang selalu kita lihat di kebanyakan surau-surau dan masjid di
Malaysia ini ialah keadaan saf yang tidak rapat.Lebih ketara di mana
ramainya jemaah yang terdiri di kalangan mereka yang sudah memasuki
'usia emas'.Masing-masing dengan sejadah lebarnya yang cantik terhias.
(Teringat
kisah yang pernah saya dengar tentang Syaitan yang mempengaruhi seorang
pembuat sejadah agar membuat dan menjual sejadah yang bersaiz
besar.Apabila orang-orang Muslim solat meggunakannya dan mereka begitu
sayang kepada sejadahnya yang besar dan cantik,pasti mereka tidak akan merapatkan saf mereka.Licik!)
Di bawah adalah beberapa baris dialog yang pernah berlaku di antara saya dan beberapa orang jemaah di masjid:
'Tak pe lah,makcik solat atas sejadah makcik je' seorang makcik berkata bila diminta dirapatkan saf.
Yang seorang lagi pila bersuara 'Makcik memang tak boleh rapat-rapat,pening kepala'.
Adeh...kalau
tidak kerana telah diajar untuk menghormati orang tua,teringin aje saya
berkata kepadanya 'Kalau tak leh solat rapat-rapat dengan orang
lain,balik solat kat rumah sorang-sorang lagi baik makcik!'
Di
waktu yang lain pula saya pernah berkata kepada jemaah di hadapan' saya
'Rapatkan saf,nanti ada syaitan yang menyelit kat tengah ni'. Tapi ada
mereka kisah atau ambil peduli?TIDAK!
Saya rasa sangat tertekan dan tak dapat khusyuk solat.Itu kali pertama dan terakhir saya bersolat di situ.
Apa kata Baginda sallahu 'alaihi wasallam tentang persoalan 'Rapatkan saf''
Dari Nu'man bin Basyir RA berkata,
"Adalah
Rasulullah SAW meluruskan saf kami, seolah-olah meluruskan anak panah
sehinggalah beliau berpuas hati bahawa kami telah memenuhi pangilannya.
Pada satu hari, beliau keluar untuk solat. Beliau berdiri dan ketika
hendak takbir, kelihatan seorang yang dadanya kehadapan dari saf.
Beliaupun besabda, Hendaklah kalian luruskan saf kalian, atau ALLAH akan
memecahbelahkan persatuan kalian." (HR Muslim no 436).
Subahanallah! Begitu sekali Baginda saw menitikberatkan saf yang rapat.Cuba bayangkan kalau keadaan dada seseorang yang ke hadapan sedikit.Tentu tak lah berapa keatara.Tapi itu pun Baginda saw tegur untuk dibetulkan.Tidakkah itu memberi petanda akan kepentingannya?
Subahanallah! Begitu sekali Baginda saw menitikberatkan saf yang rapat.Cuba bayangkan kalau keadaan dada seseorang yang ke hadapan sedikit.Tentu tak lah berapa keatara.Tapi itu pun Baginda saw tegur untuk dibetulkan.Tidakkah itu memberi petanda akan kepentingannya?
Atas
kesedaran tentang pentingnya perkara ini, Umar bin Khattab RA
mewakilkan seorang untuk meluruskan saf. Beliau tidak akan bertakbir
memulai solat selagi belum dikhabarkan bahawa saf telah lurus. Begitu
juga Ali dan Uthman. Ali sering berkata sebelum solat, " Ke hadapan wahai fulan! Ke belakang wahai fulan!" (Jami' Tirmizi 1/439, Muwattha 1/173, Al-Umm 1/233).
Meluruskan saf bukannya perkara yang patut dipandang enteng.Kita kena ambil berat akan perkara ini!
Bersolat
jemaah di bumi Makkah semasa belajar dulu,bermakna merapatkan saf
dengan bahu rapat ke bahu dan kaki juga menyentuh kaki jemaah di
sebelah.
Sewaktu
masih mengajar di ICDC(Islamic Child Islamic Centre) guru yang bertugas
akan berkata "Shoulder to shoulder,foot to foot".Lalu amak-anak kecil
ini terus merapatkan saf mereka.Tiada langsung ruang di antaranya dengan
kawan di sebelahnya.Anak-anak kecil bisa melakukannya.Kita bagaimana?
Anas bin Malik RA berkata, "
Masing-masing dari kami (dahulu) menempelkan bahunya ke bahu kawan, dan
mengenakan kakinya ke kaki kawannya. Jika kamu lakukan pada zaman
sekarang, nescaya mereka menjadi seolah-olah KELDAI LIAR. (tidak suka
dan menjauh). " (HR Abu Ya'la dalam Musnad 3720, Silsilah Sohihah 31)
Bushair bin Yasar Al-Ansari berkata, dari Anas RA, "Bahawa ketika beliau (Anas) datang ke Madinah, beliau ditanya, ' Apa yang engkau benci pada mereka semenjak engkau mengenali Rasulullah SAW ?' Beliau menjawab, ' Tidak ada yang aku benci dari mereka kecuali mereka tidak merapatkan saf." (HR Bukhari 724, sebagaimana dalam kitab Aktha Almusollin, Syaikh Masyur Hasan 207).
Bushair bin Yasar Al-Ansari berkata, dari Anas RA, "Bahawa ketika beliau (Anas) datang ke Madinah, beliau ditanya, ' Apa yang engkau benci pada mereka semenjak engkau mengenali Rasulullah SAW ?' Beliau menjawab, ' Tidak ada yang aku benci dari mereka kecuali mereka tidak merapatkan saf." (HR Bukhari 724, sebagaimana dalam kitab Aktha Almusollin, Syaikh Masyur Hasan 207).
Allah,Allah....Tidak merapatkan saf masuk dalam senarai perkara yang para sahabat benci!
Mungkinkah mereka yang tidak merapatkan saf ini tidak tahu bahawa Baginda saw pernah bersabda yang membawa maksud:
,
"Luruskan
saf kalian, dan luruskanlah bahu-bahu kalian, dan tutuplah celah-celah.
Jangan biarkan celah-celah tersebut untuk syaithan. Barangsiapa yang
menyambung saf, nescaya Allah akan menyambung(urusan) nya. Barangsiapa
yang memutuskan saf, nescaya Allah akan memutus(urusan) nya." (HR Abu Daud 666, Sohih Targhib wa Tarhib 495)
Relakah kita jika Allah memutuskan urusan kita?
Pada siapa lagi yang boleh kita harapkan kalau tidak padaNya?
Tidakkah kita mahu Allah dan malaikatnya mendoakan kita yang merapatkan saf?
Alangkah
ruginya kita apabila tidak mendapat pahala solat sepenuhnya hanya
kerana kita lalai atau mementingkan keselesaan peribadi, lihat sabda
Nabi,
"Sesungguhnya
seorang hamba itu mendirikan solat tetapi tidak mendapat pahala kecuali
sepersepuluh, sepersembilan, seperlapan, sepertujuh, seperenam,
seperlima, seperempat, sepertiga atau setengah."
(HR Abu Daud, An Nasai).
Source
Solat jemaah dari segi Sains
Seorang
professor fizik di Amerika Syarikat telah membuat satu kajian tentang
kelebihan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. Katanya tubuh
badan kita mengandungi dua cas elektrik iatu cas positif dan cas
negatif.
Dalam aktiviti harian kita sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sudah tentu banyak tenaga digunakan.
Dalam
proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas
negatif, yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita.
Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita rasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti seharian.
Oleh itu cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal.
Berkaitan
dengan solat berjemaah, timbul persoalan di minda professor ini mengapa
Islam mensyariatkan solat berjemaah dan mengapa solat lima waktu yang didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama.
Hasil
kajiannya mendapati bilangan rakaat yang berbeza dalam solat kita
bertindak menyeimbangkan cas-cas dalam badan kita. Semasa kita solat
berjemaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan
bersentuhan tapak kaki. Tindakan-tindakan yang dianjurkan semasa solat
berjemaah itu mempunyai berbagai kelebihan.
Kajian
sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh
ahli jemaah lain yang berada di kiri dan kanan kita akan menstabilkan
kembali cas-cas yang diperlukan oleh tubuh.
Ia
berlaku apabila cas yang berlebihan sama ada negatif atau positif akan
dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam kita.
Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh
kita.Menurut beliau lagi, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita
akan merasa segar dan sihat setelah berehat berapa jam.
Ketika
ini tubuh kita mengandungi cas-cas positif dan negatif yang hampir
seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran
cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Sebab itu, solat Subuh
didirikan 2 rakaat.
Seterusnya,
setelah sehari kita bekerja kuat dan memerah otak semua cas ini kembali
tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh. Oleh
itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas.
Solat
jemaah yang disyariatkan Islam berperanan untuk memulihkan keseimbangan
cas-cas berkenaan. Sebab itu, solat Zohor didirikan 4 rakaat untuk
memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dakam tubuh.
Situasi yang sama turut berlaku di sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas.
Ini
menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak. Seperti mana
solat Zohor, 4 rakaat solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang
kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.
Lazimnya,
selepas waktu Asar dan pulang dari kerja kita tidak lagi melakukan
aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang
diperuntukkan pula tidak begitu lama. Maka, solat Maghrib hanya
dikerjakan sebanyak 3 rakaat adalah lebih sesuai dengan penggunaan
tenaga yng kurang berbanding 2 waktu sebelumnya.
Timbul
persoalan di fikiran professor itu tentang solat Isyak yang mengandungi
4 rakaat.Logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan
aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang
banyak.
Setelah kajian lanjut, didapati terdapat keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan 4 rakat dalam solat Isyak.
Kita
sedia maklum, umat Islam amat digalakkan untuk tidur awal agar mampu
bangun menunaikan tahajjud di sepertiga malam. Ringkasnya, solat Isyak
sebanyak 4 rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan
tenaga untuk kita bangun malam (qiamullail).
Dalam kajiannya, professor ini mendapati bahawa Islam adalah satu a gama yang l engkap dan istimewa.
Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai hikmah ynag tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri.
Belaiu
merasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam ini.
Akhirnya, dengan hidayah Allah beliau memeluk agama Islam.
Sabda Rasulullah SAW, "Solatlah kamu sepertimana kamu lihat aku solat" (HR Bukhari dan Ahmad, dalam Irwaul Ghalil 213).
Tanyalah iman kita.Siapa yang kita ikut dalam hidup?
Siapa yang mempunyai otoriti dalam menetapkan hukum selepas Allah?
Bukankah kita beribadah agar diterima sebagai amalan yang baik di sisi Allah?
Tepuk dada,tanyalah iman.
No comments:
Post a Comment